Монографија „ПЕЈЗАЖНА КУЛТУРНА БАШТИНА СРБИЈЕ“ – ОБРАЂУЈЕ ЗЕЛЕНЕ ПРОСТОРЕ, КОЈИ СВЕ ВИШЕ ПОСТАЈУ СПОМЕНИЦИ ПРИРОДЕ И ПЕЈЗАЖНЕ КУЛТУРНЕ БАШТИНЕ СРБИЈЕ.
Намењена је превасходно инжењерима пејзажне архитектуре, архитектима и свима онима који желе да се упознају са значајним историјским и културним наслеђем у области пејзажне архитектуре, са оним значајним остварењима, која су настала у нашој земљи у последњих стопедесет година и задржала се до данас, наравно у нешто измењеном облику, али углавном на просторима на којима су настајала и са јединим циљем да позитивно утичу на средину у којој се налазе, било својим естетским вредностима, било позитивним утицајем на окружење у смислу стварања оптималних услова за живот, рад и одмор.
Потрудила сам се да обухватим подручје целе Србије, али то нисам могла са подручјем Косова и Метохије, где ми није баш било лако да отпутујем и тамо истражим њихове паркове и друге значајне зелене површине, а наравно можда су ми промакла и нека друга остварења, о којима је већ писано, то се посебно односи на паркове у Војводини, али нисам могла а да бар неке од њих не споменем, јер су толико значајни да се може материја поновити и у више публикација.
Како је пејзажна архитектура једна комплексна област и обухвата широки дијапазон различитих простора, ја сам се определила за оне најзначајније који су се у историјском развоју први појавили, а то су: паркови, тргови и скверови, дрвореди и кејови, бањски паркови, а касније меморијални паркови, парк-шуме и излетишта. Цела материја је подељена на пет поглавља развоја, па су и сами објекти пејзажне архитектуре сврстани и обрађени сходно периоду када су настали. Поред овога додато је и шесто поглавље о најзначајнијим туристичким и рекреативним подручјима, њиховом развоју и значају.
Разне културе на тлу Европе и Србије утиснуле су трагове и на вртно-архитектонско стваралаштво Србије. Према истраживањима С. Милинковића (1983) вртна култура у Србији се развијала у пет основних историјских периода:
1. Период средњевековне српске државе, од 10. века до пада Београда под турску власт, 1521. године
Како су манастири били главни центри развоја културе, то се преко њиховог развоја и уређивања може пратити развој пејзажне архитектуре у Србији. Скоро сви манастирски комплекси лоцирани су на веома пажљиво изабраним локацијама, за које су превасходну улогу имале пејзажне карактеристике простора. Најчеће су то изоловани пунктови, углавном у речним долинама и изузетно богатим и очуваним шумовитим крајевима.
2. Период турске доминације, од 1521. до 1804. године.
Зеленило преовлађује у слици града, али највећи део заузимају домаћи вртови. Они су ограђени високим зидовима и представљају сасвим интимни простор. Јавног зеленила у турским насељима има врло мало, углавном у прочељу џамија, или уз неке јавне објекте, на гробљима дуж потока и река.
Период XVIII века и даље обухвата културно уметничке везе Београда са Европом, што утиче на трговачка кретања, привредни развој, политичка комуницирања, тј. то је период успона европских градова као урбано-планских творевина па су се кроз поменуте везе и кретања у Београду уносили елементи урбанизма, као градске планерске дисциплине, која је у Европи у то време цветала. У то доба се учвршћују народне традиције грађана, рекреативни обичаји, навике излажења у природу о празницима, вашарима, панађурима и сл. Све је то имало одраза на развијање новог урбаног лика града. Формирале су се читаве градске четврти обојене новим начином живота, ницале су нове махале, настајала излетничка места у ближој и даљој околини града.
У периоду од 1717-1739. године под аустријском влашћу Београд мења лик. Варош се дели на српски део и немачки део – данашњи Дорћол. Међутим тек после првог српског устанка ће доћи до новог урбаног преуређења градова.
3. Период обновљене српске државе, од 1804. до 1914. године
Овде се истиче да Србија, почетком 19 в., тежи да изађе из културне и економске заосталости и да ублажи велике разлике између развијених европских држава и опустошене Србије са њеним неуређеним и запуштеним паланкама.
Порушена и попалјена населја поново се обнављају на принципу тоталне реконструкције старих вароши, да би се што пре избрисало наслеђе турског феудалног поретка и створили нови животни услови за болји и хуманији живот људи. Насеља се планирају у ортогоналном систему, граде се многи јавни објекти окружени зеленилом. Пијаце се претварају у паркове и скверове. У улицама се подижу дрвореди.
У Србији се јављају значајнији теоријски и практични радови из области урбанизма и подизања градског зеленила. Веома велик значај има појава и рад првог српског теоретичара урбанизма Емилијана Јосимовића чији је велики подухват у области урбанизма била реконструкција старог Београд, која је првенствено брисала заосталу оријенталну регулацију улица, а трасирала пут новој комуналној делатности, поставивши чврсте основе новој урбаној култури. Тако, у регулационом плану Београда од 1867 године, Јосимовић даје конкретан предлог за формирање система зеленила који би се састојао од зелених појасева око града и унутрашњег зеленила које би алејама било повезано са зеленим појасом.
4. Период између два светска рата, од 1914. до 1941. године
У овом периоду интензивно се наставља подизање паркова и других зелених површина како у Београду, тако и у другим градовима Србије. Развојем индустрије и повећаним насељавањем, долази до гушће изградње, постепено ишчезавају баште, а дворишта и зеленило у њима. Хигијенске прилике у граду се све више погоршавају. Преуређује се парк на Студентском тргу, реконструише се Калемегдан и многи већ подигнути паркови у Београду.
Изградња и уређење бањских паркова је у току, укључујући и скверове и тргове.
5. Период за време и после II светског рата, од 1941. године до данас
У току рата, дошло је до великих оштећења што се одразило и на укупан фонд зеленила. Највеће акције у подизању и обнови зелених површина, после рата, биле су у Београду. Поред реконструкције постојећих, учињени су велики напори на изградњи нових објеката и то: Парк Ташмајдан, Теразијска тераса, Стара Звездара, Савски парк, Спомен гробље, затим, зеленило у стамбеним насељима. У том контексту, обрађени су „Зелени простори Новог Београда“, „Парк мира и пријатељства“, Парк „Кеј“ – Савски парк, „Парк“ око зграде бившег СИВ-а, „Спомен парк „Шумарице“ у Крагујевцу, те Меморијални парк „Јајинци“. Следи „Чачалица“ – Меморијални парк града Пожаревца, потом, Парк шума „Бубањ“ у Нишу који изазива безброј асоцијација, од излетничких до патриотских и историјских. Овде спада и Спомен парк у Сремској Митровици обрађен у „простор као споменик“. Посебно се са уметничке стране одликује Спомен парк „Слободиште“ у Крушевцу, чије се главно композиционо решење састоји у моделовању рељефа и чистим травним површинама које тај рељеф потенцирају све то допуњено скулпторским елементима од камена. Вреди истаћи и Спомен парк „Брдо мира“ у Горњем Милановцу који има посебан значај као историјски, културни и рекреативни предео са истакнутим меморијалним карактером.
6. Туристичка и рекреативна подручја
Поглавље 6. приказује „Рекреацију у Србији у 19 и почетком 20 века“. До половине 19 в. рекреација Београђана је најчешће била везана за кућу, односно кућни врт. Град, у то време није био опремљен јавним објектима за рекреацију. Колективни облици рекреације који су се у то време упражњавали, углавном су били изласци у природу у традиционалне дане, неколико пута годишње.
Полазећи од све већих потреба за коришћењем слободног простора у коме се човек може релаксирати и обновити своју психофизичку енергију, парк шуме и заштитне шуме са ливадским просторима добијају суштински значај за рекреацију, рационални и хумани живот савременог друштва и појединца, који живе у вештачки створеном амбијенту градова и индустријских центара.
Организација рекреационих територија није могућа без одређених потенцијалних могућности природног предела, његове издржљивости на рекреациона оптерећења, повезана са одређеном тенденцијом функционалног кроишћења – одмором у шумској средини, у води, на ливадама и у комбинацијама различитих компоненти природне средине.
Монографија приказује и „Значај и утицај водених површина на организовање рекреације“ где су обрађени рекреативни центри на води као што су „Ада Циганлија“ са свим њеним природним и створеним потенцијалима, затим, „Велико ратно острво“ и „Ада Хуја“.
Такође су обрађени су „Значајни створени природни и рекреативни ресурси у Србији“ као: „Опленац“ – маузолеј династије Карађорђевић, те парк-шума „Борјак“ у Врњачкој Бањи, Меморијални парк „Тршић“, те „Царска бара“ – резерват природе и заштићено добро и „Засавица“ као специјални резерват природе, као и „Обедска бара“.
Велику захвалност дугујем рецензентима ове књиге: проф. др Добривоје Тошковић, научни саветник и редовном члан Академије инжењерских наука Србије и проф. др Нађи Куртовић, редовном професору Архитектонског факултета у Новом Саду, који су ми указали на неке пропусте и недоречености, које сам успела да у потпуности отклоним. „Писац је себи поставио тежак задатак (и успео да га добро реши): да свестрано и продубљено расветли материју пејзажне баштине Србије, како по градовима, тако, и у ширим просторним целинама и, да прикаже шта је у њима специфично а шта заједничко“ (проф. др Добривоје Тошковић). Реч је о културној пејзажној баштини, која је, колико сложена, толико, мало истражена област.
Љиљана Вујковић
Књига се може поручити код аутора, телефон: 064-2422584 или на мејл: ljiljanav19@gmail.com
Линкови |
Даље » |